MYHRMIS Mobile

MYHRMIS Mobile

Dasar Privasi

splwpk-procurement
splwpk-Online-E-participation
2023-11-23 08:08:08
Electronic Archive
splwpk-electronic-archive
Online Services HRMIS MyOnline Passport splwpk-online-services ePLKS splwpk-online-services eVOA splwpk-online-services
splwpk-w3c
Alat Kebolehcapaian
splwpk-feedback-form
Feedback Form
Carian Laman
Carian Laman
Feedback Form
splwpk-boradcast
splwpk-about-us
splwpk-news
splwpk-faq
splwpk-client-charter
splwpk-contact-details

Khamis : Mei 23, 2024 - 3.10 pm

  1. Utama
  2. »
  3. Perkhidmatan Utama
  4. »
  5. Pasport
  6. »
  7. Pasport Malaysia Antarabangsa

PASPORT MALAYSIA ANTARABANGSA

PENGENALAN

Pasport Malaysia adalah suatu Dokumen Perjalanan yang sah yang dikeluarkan kepada warganegara Malaysia bagi maksud perjalanan keluar negara.

KELAYAKAN

Warganegara Malaysia

TEMPAT MEMOHON

Semua Pejabat Imigresen di Malaysia dan di Pejabat Perwakilan Malaysia luar negara.

TEMPOH SAH LAKU

Tempoh sah laku pasport adalah LIMA(5) tahun dari Tarikh dikeluarkan.

BAYARAN PASPORT
A PEMOHON BIASA ( 13 TAHUN - 59 TAHUN ) RM200.00
B WARGA EMAS ( 60 TAHUN KE ATAS ) RM100.00
C KANAK-KANAK ( 12 TAHUN KE BAWAH ) RM100.00
D PELAJAR MENGIKUTI PROGRAM IJAZAH LUAR NEGARA ( 21 TAHUN KE BAWAH ) RM100.00
E JEMAAH HAJI (SURAT TAWARAN DARI LEMBAGA TABUNG HAJI) RM100.00
F ORANG KELAINAN UPAYA PERCUMA
BENTUK BAYARAN:

a. Kad Kredit
b. Kad Debit

PERMOHONAN PASPORT KALI PERTAMA

a. Pemohon dikehendaki hadir ke pejabat passport dan lakukan permohonan di kaunter.
b. Pemohon berusia di bawah 18 tahun perlu hadir bersama Ibu/Bapa/Penjaga
yang sah.

DOKUMEN SOKONGAN UNTUK PERMOHONAN PASPORT KALI PERTAMA

A. Pemohon Berumur 18 Tahun Dan Ke Atas

B. Pemohon Berumur Di Bawah 18 Tahun

SPESIFIKASI GAMBAR PASPORT MALAYSIA
  • Gambar akan diambil di bahagian pasport menggunakan alat Facial Live Capture
  • Pemohon perlu memakai pakaian berwarna gelap serta menutupi bahu dan dada
  • Memandang tepat kearah kamera, mata perlu dalam keadaan terbuka dan mulut tertutup
  • Tidak memakai topi / rambut tidak melindungi wajah dan tidak menutupi dahi bagi yang memakai tudung
  • Pemakaian lensa mata dan cermin mata tidak dibenarkan semasa mengambil gambar
  • Pemohon yang memakai tudung hendaklah memakai tudung yang berwarna gelap dan tidak bercorak (plain).
PERMOHONAN GANTIAN PASPORT MELALUI KAUNTER

Buku pasport baru akan dikeluarkan kepada pemohon gantian pasport

  1. Baki tempoh (had maksima 6 bulan sahaja) yang ada dalam pasport lama akan dimasukkan kedalam pasport baru dengan syarat-syarat berikut:
    • Bukan kes hilang atau rosak : dan
    • Bukan kes dalam siasatan
  2. Dokumen yang diperlukan sama seperti permohonan kali pertama
  3. Pemohon perlu membawa pasport Malaysia terakhir yang digunakan
KES HILANG / ROSAK PASPORT MALAYSIA

Permohonan gantian pasport yang hilang / rosak boleh dikemukakan di mana-mana pejabat Imigresen yang berdekatan dengan mengemukakan dokumen seperti berikut:

  • Laporan Polis (kes kehilangan/kes kebakaran/kes bencana alam)
  • MyKad pemohon
  • Sijil Lahir dan MyKad Ibu/Bapa yang hadir (pemohon berumur bawah 18 tahun)
  • JPN.KPPK 09 (sekiranya tiada MyKad)
  • Surat pengesahan majikan yang bertugas di luar negara (jika berkaitan)
  • Sijil Perakuan Cemas (SPC) dan surat daripada Pejabat Operasi Imigresen di pintu masuk.

Kelulusan permohonan gantian pasport yang telah hilang / rosak bergantung kepada keputusan KETUA PENGARAH IMIGRESEN dan tempoh keputusan siasatan dimaklumkan dalam tempoh LIMA (5) hari bekerja dari Tarikh permohonan diterima.

Kehilangan pasport diluar negara hendaklah dilaporkan segera di pejabat Perwakilan Malaysia yang terdekat bagi mendapatkan gantian.

DENDA BAGI KES KEHILANGAN DAN KEROSAKAN PASPORT MALAYSIA ANTARABANGSA (PMA) YANG MASIH SAH LAKU
BIL KATEGORI PASPORT HARGA PMA HARGA GANTIAN PMA BAGI KEHILANGAN/ KEROSAKAN KALI PERTAMA (+ DENDA RM200.00) HARGA GANTIAN PMA BAGI KEHILANGAN/ KEROSAKAN KALI KEDUA (+ DENDA RM500.00) HARGA GANTIAN PMA BAGI KEHILANGAN/ KEROSAKAN KALI KETIGA DAN SETERUSNYA (+ DENDA RM1000.00)
1 PEMOHON YANG BERUMUR 13 TAHUN – 59 TAHUN RM200.00 RM400.00 RM700.00 RM1,200.00
2 KANAK-KANAK 12 TAHUN KE BAWAH RM100.00 RM300.00 RM600.00 RM1,,100.00
3 PELAJAR BERUMUR 21 TAHUN DAN KEBAWAH DAN MENYAMBUNG PENGAJIAN DIPERINGKAT IJAZAH DILUAR NEGARA RM100.00 RM300.00 RM600.00 RM1,100.00
4 PEMOHON 60 TAHUN DAN KEATAS RM100.00 RM100.00 (TANPA DENDA) RM100.00 (TANPA DENDA) RM100.00 (TANPA DENDA)
5 ORANG KELAINAN UPAYA YANG BERDAFTAR DIBAWAH SEKSYEN 24 AKTA ORANG KURANG UPAYA 2008 (AKTA 685) DAN MEMPUNYAI KAD OKU DIBAWAH SEKSYEN 25 AKTA 685 PERCUMA PERCUMA PERCUMA PERCUMA
MAKLUMAT AM
  1. Penggunaan perkataan anak lelaki (A/L) dan anak perempuan (A/P) bagi kaum India dan bukan islam dimukasurat utama pasport Malaysia telah dimansuhkan tetapi dinyatakan pada mukasurat ‘ PEMERHATIAN / OBSERVATION’.
  2. Jika pemohon dibawah usia 18 tahun, MyKad ibu atau bapa diperlukan.
  3. Pasport Malaysia yang tidak dituntut selepas TIGA (3) bulan dari Tarikh kutipan yang dinyatakan pada resit bayaran akan dibatalkan dan dilupuskan. Pemohon yang pasportnya telah dibatalkan jika memerlukan pasport hendaklah mengemukakan permohonan baru mengikut proses biasa serta bayaran.
  4. Tiada lagi kemudahan memasukkan butr-butir kanak-kanak dalam pasport ibu atau bapa. Kanak-kanak termasuk bayi yang baru dilahirkan perlu memohon secara berasingan.
  5. Berdasarkan akta Penjagaan Kanak-kanak (Guardianship Act 1961- Pind 1999). Ibu kini boleh seperti bapa membuat pengesahan bagi permohonan anak bawah 18 tahun.
  6. Pasport yang dilaporkan hilang dan dijumpai semula tidak boleh digunakan dan maklumat akan disalurkan kepada pihak INTERPOL.
Skip to content