- Utama
- »
- Profil JIM
- »
- Pengenalan Jabatan
PENGENALAN
Jabatan Imigresen Malaysia merupakan salah satu agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri. Ia menyediakan perkhidmatan kepada Warganegara Malaysia, Penduduk Tetap dan Warga Asing yang berkunjung ke Malaysia.
Berikut adalah fungsi Jabatan :
- Mengeluarkan Pasport dan Dokumen Perjalanan kepada warganegara dan penduduk tetap
- Mengeluarkan Visa, Pas dan Permit kepada warganegara asing yang memasuki Malaysia
- Mengawal selia pergerakan keluar masuk orang di pintu-pintu masuk yang diwartakan
- Menguatkuasakan Akta Imigresen 1959/63, Peraturan-peraturan Imigresen 1963, Akta Pasport 1966, Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 (pindaan 2010).
FUNGSI BAHAGIAN-BAHAGIAN DALAM JIM
Bahagian Khidmat Pengurusan
- Menganalisa dan membuat unjuran keperluan logistik Jabatan Imigresen Malaysia bagi memastikan semua Pejabat Imigresen dapat berfungsi secaraa optimum.
- Mengkaji dan merancang keperluan peruntukan bagi tujuan penyelenggaraan kenderaan dan bangunan, penyewaan ruang pejabat, bangunan serta pengurusan kuarters dan fasiliti Mengkaji, merancang dan membuat unjuran berkaitan keperluan aset alih dan aset tidak alih selaras dengan keperluan semasa Jabatan.
- Bertindak sebagai penggerak utama kepada peningkatan pembudayaan inovasi, kreativiti dan kualiti bagi mengangkat serta menaikkan nama Jabatan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
- Menguatkuasa pelaksanaan naziran dan melaksanakan Audit Dalaman selaras dengan pematuhan Standard MS ISO 9001:2008 di Jabatan.
Bahagian Kewangan
- Bahagian Kewangan bertanggungjawab memastikan pengurusan kewangan Jabatan Imigresen Malaysia berjalan dengan cekap dan teratur serta selaras mengikut Akta Acara Kewangan, Arahan Perbendaharaan (AP), Pekeliling Perbendaharaan 1PP, Pekeliling
Perkhidmatan dan lain-lain peraturan atau prosedur kewangan yang sedang berkuatkuasa - Mengawal selia dan bertanggungjawab mengatur perbelanjaan mengurus Jabatan bagi mencapai perbelanjaan pada tahap yang optimum
- Membuat perancangan perolehan Jabatan berdasarkan amalan tadbir urus terbaik (Best Practices) bagi mendapatkan kos yang efektif
- Bertindak sebagai Pakar Rujuk dan Perunding berkaitan dasar dan aktiviti Jabatan yang melibatkan urusan kewangan dan perakaunan
- Menganalisa keupayaan kewangan Jabatan bagi membolehkan penggunaan sumber kewangan dioptimumkan selaras dengan Sistem Outcome Based Budgeting
- Merancang dan memantau pelaksanaan projek pembangunan Jabatan melalui pengurusan peruntukan pembangunan untuk mencapai outcome yang disasarkan di dalam Rancangan
Malaysia Melaksanakan analisis kos-faedah ke atas cadangan projek pembangunan agar Jabatan dapat melaksanakan projek pembangunan yang memberi impak tinggi - Pengawalan ke atas pengurusan perakaunan Jabatan yang efisien ke arah pelaksanaan perakaunan akruan bagi memastikan kutipan hasil Kerajaan dimaksimumkan
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia berfungsi untuk melaksanakan dasar sumber manusia sektor awam bagi memantapkan hubungan sumber manusia di dalam Jabatan dengan memastikan struktur perjawatan dan skim perkhidmatan organisasi dapat berfungsi dengan berkesan selain menyelaras dasar latihan anggota, dasar gaji/elaun. BPSM dipecahkan kepada enam (6) unit iaitu Unit HRMIS, Unit Perjawatan, Unit Perkhidmatan, Unit Pengambilan, Unit Naik Pangkat, Unit Dasar Latihan dan Kompetensi dimana setiap unit memainkan peranan tertentu berdasarkan bidang tugas yang telah digariskan.
UNIT PERKHIDMATAN
- Bertanggungjawab terhadap urusan perkhidmatan pegawai/kakitangan Jabatan Imigresen Malaysia
- Bertanggungjawab dalam urusan perkhidmatan bagi pegawai Atase Imigresen
- Menyediakan penyata perubahan (Kew.8) bagi setiap perubahan
- Urusan Permohonan ke Luar Negara samada persendirian atau rasmi
UNIT PENGAMBILAN
- Mengurusan hal-hal berkaitan pengambilan, penempatan dan pertukaran pegawai dan kakitangan Jabatan Imigresen Malaysia
UNIT PERJAWATAN
- Penstrukturan semula program dan aktiviti Jabatan
- Mengkaji keperluan dan pewujudan jawatan baru/tambahan
- Mengkaji pemansuhan jawatan
- Pengauditan sumber manusia dan perjawatan
- Naziran perjawatan
- Merancang keperluan sumber manusia di Jabatan Imigresen Malaysia
UNIT HRMIS
- Memastikan pelaksanaan aplikasi HRMIS di Jabatan Imigresen Malaysia adalah mengikut jadual dan perancangan yang telah ditetapkan
- Memastikan aplikasi HRMIS diterima dan digunapakai oleh semua pegawai dan kakitangan di Jabatan Imigresen Malaysia
- Pakar rujuk aspek pengguna, aliran kerja dan capaian aplikasi HRMIS di JIM
UNIT NAIK PANGKAT
- Menguruskan perkara-perkara berkaitan kenaikan pangkat bagi semua jawatan
- Menguruskan urusan proses tanggung kerja pegawai dan kakitangan Jabatan
- Menjadi urusetia bagi Panel Pembangunan Sumber Manusia, Laporan Penilaian Prestasi, Anugerah Perkhidmatan Cemerlang, Perakuan Pingat dan Exit Policy
UNIT DASAR LATIHAN DAN KOMPETENSI
- Menguruskan program/latihan/kursus/seminar dalam perkhidmatan
- Menyelaras Pelan Operasi Latihan (POL)
- Mengadakan aktiviti AKRAB Jabatan
Bahagian Teknologi Maklumat & Rekod
Bahagian Teknologi Maklumat dan Rekod merupakan satu Bahagian yang
dipertanggungjawabkan untuk menyediakan keperluan ICT bagi keseluruhan Jabatan Imigresen Malaysia termasuk Atase di luar Negara agar tahap penggunaan instrument teknologi maklumat dapat dicapai secara optimum. Bahagian ini terdiri dari sembilan (9) komponen iaitu Unit Pentadbiran dan Kewangan, Unit Visa, Pas, Permit, Pekerja Asing, ESD & Stok, Unit Pengurusan Pusat Data dan Rangkaian, Unit Pengurusan Aset, Pengurusan Teknikal Dan Keselamatan ICT, Unit Pengurusan Dasar, Pengurusan Projek & Kualiti, Unit Dokumen Perjalanan & Kawalan, Unit Pengurusan Rekod dan Arkib, Unit Aplikasi Sokongan, dan Unit eReporting & Statistik. BTMR memainkan peranan penting kepada Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) mengikut fungsi-fungsi berikut:
- Membantu mencapai objektif dan fungsi Jabatan melalui perkhidmatan teknologi maklumat dan komunikasi yang berkualiti dan menepati keperluan
- Merancang strategi teknologi maklumat dan komunikasi Jabatan
- Melaksanakan dan menyelenggara sistem komputer di Jabatan bagi memastikan khidmat pengkomputeran di tahap terbaik
- Membantu Jabatan mempertingkatkan kualiti perkhidmatan
Bahagian Khidmat Ekspatriat
- Mengendalikan permohonan pendaftaran syarikat secara atas talian
- Menerima dan memproses permohonan ekspatriat yang layak secara atas talian
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan bagi permohonan Pas Penggajian, Pas Lawatan Ikhtisas (Kategori Pakar), Pas Residen (Talent), Pas Pengecualian (Kedutaan) dan lain-lain pas berkaitan
- Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Inspektorat (JKI) dan Jawatankuasa Pas Lawatan Ikhtisas (JKPLIK)
- Menjadi panel dalam Mesyuarat Jawatankuasa Ekspatriat (JKE) dan Jawatankuasa Pas Lawatan Ikhtisas (JKPLIK)
- Menerima dan memproses permohonan jawatan berkaitan kemudahan Imigresen untuk kategori ekspatriat bagi kes-kes kelulusan khas
- Melaksanakan pemantauan dan penguatkuasaan secara naziran ke syarikat yang memohon ekspatriat
- Mengkaji semula prosedur berkaitan permohonan syarikat dari masa ke semasa (sekiranya perlu)
- Menyediakan pekeliling berkaitan selaras arahan dasar
- Mengemaskini Prosedur Kualiti dan Operasi Bahagian selaras pekeliling semasa
- Menyelaras proses kerja berkaitan ekspatriat dengan JIM Negeri
UNIT DP10
- Menerima dan memproses permohonan jawatan berkaitan kemudahan Imigresen untuk kategori ekspatriat bagi kes-kes kelulusan khas
- Menyediakan surat keputusan permohonan untuk dimaklumkan kepada pemohon
- Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Penilaian kes-kes kelulusan khas
UNIT DP11
Menerima, memproses serta mempertimbang kelulusan permohonan jenis-jenis pas berikut :
- Pas Penggajian (Kategori I, II dan III),
- Pas Tanggungan,
- Pas Lawatan Sosial,
- Pas Lawatan Kerja Sementara,
- Pas Residen (Talent) dan
- Pas Pengecualian (Kedutaan)
- Menyemak dan mempertimbang kelulusan pengeluaran pas-pas berkaitan Ekspatriat yang layak
- Melaksanakan pengeluaran/endosmen pas berkaitan
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan pindah pelekat Pas Penggajian dan lain-lain pas berkaitan serta permohonan baki tempoh
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Pas Khas bagi kategori ekspatriat
- Menerima dan meluluskan permohonan I-Kad bagi kategori ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Kebenaran Belajar bagi ekspatriat dan tanggungan berumur 18 tahun ke bawah
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan Kebenaran Bekerja di Lokasi Kedua (2) kepada ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan Kebenaran Membuat Kerja-kerja Kebajikan (pasangan) bagi tanggungan ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan pinda tempoh sah laku pas yang dikeluarkan di bahagian
- Menerima dan membuat pengesahan pas rujukan daripada agensi seperti PDRM dan lainlain agensi berkaitan
UNIT INSPEKTORAT
- Mengendalikan proses saringan bagi pendaftaran syarikat secara atas talian
- Mengurusetiakan mesyuarat Jawatankuasa Inspektorat (JKI)
- Bertanggungjawab menyediakan Laporan Data Permohonan dan Kelulusan Pendaftaran Syarikat
- Mengendalikan proses pengaktifan ID bagi syarikat-syarikat yang telah lulus pendaftaran dalam sesi rollout
- Bertanggungjawab dalam mengendalikan sesi khidmat nasihat kepada syarikat berkaitan permohonan secara atas talian
- Bertanggungjawab memproses permohonan pindaan maklumat, data dan dokumen syarikat yang telah berdaftar di Sistem ESD
- Melaksanakan lawatan lapangan ke syarikat yang memohon ekspatriat rujukan daripada Jawatankuasa dan agensi-agensi luar yang berkaitan
- Menerima dan memproses permohonan pembukaan senarai hitam ke atas syarikat dan ekspatriat
- Menerima dan memproses permohonan pembatalan pas dan pinda tempoh sah laku pas bagi ekspatriat yang lari
- Mengendalikan aduan daripada syarikat/agensi
UNIT PAS LAWATAN IKHTISAS (KATEGORI PAKAR)
- Mengendalikan saringan ke atas permohonan Pas Lawatan Ikhtisas (Kategori Pakar) bagi syarikat yang telah berdaftar secara atas talian
- Mengurusetiakan mesyuarat Jawatankuasa PLIK (Kategori Pakar) dan menjadi panel mesyuarat
- Bertanggungjawab membuat pemantauan ke atas permohonan syarikat bagi memastikan keperluan PLIK sebenar
- Bertanggungjawab menyediakan laporan statistik permohonan dan kelulusan PLIK
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Pas Khas bagi kategori PLIK
UNIT IMIGRESEN KHIDMAT EKSPATRIAT DI MIDA
Menerima, memproses serta mempertimbang kelulusan permohonan Pas Penggajian bagi sektor pembuatan :
- Pas Penggajian (Kategori I & II)
- Pas Tanggungan
- Pas Lawatan Sosial
- Pas Lawatan Kerja Sementara
- Menyemak dan mempertimbang kelulusan pengeluaran pas-pas berkaitan Ekspatriat yang layak
- Melaksanakan pengeluaran/endosmen pas berkaitan
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan pindah pelekat Pas Penggajian dan lain-lain pas berkaitan serta permohonan baki tempoh
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Pas Khas bagi kategori ekspatriat
- Menerima permohonan I-Kad bagi kategori ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Kebenaran Belajar bagi ekspatriat dan tangungan berumur 18 tahun ke bawah
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan Kebenaran Bekerja di Lokasi Kedua (2) kepada ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan Kebenaran Membuat Kerja-kerja Kebajikan (pasangan) bagi tanggungan ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan pinda tempoh sah laku pas yang dikeluarkan di bahagian
- Menerima dan membuat pengesahan pas rujukan daripada agensi seperti PDRM dan lainlain agensi berkaitan
UNIT IMIGRESEN KHIDMAT EKSPATRIAT DI MYXPATS CENTRE
Menerima, memproses serta mempertimbang kelulusan permohonan Pas Penggajian bagi permohonan secara atas talian Sistem ESD :
- Pas Penggajian (Kategori I,II & III)
- Pas Tanggungan
- Pas Lawatan Sosial
- Pas Lawatan Kerja Sementara
- Menyemak dan mempertimbang kelulusan pengeluaran pas-pas berkaitan Ekspatriat yang layak
- Melaksanakan pengeluaran/endosmen pas berkaitan
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan pindah pelekat Pas Penggajian dan lain-lain pas berkaitan serta permohonan baki tempoh
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Pas Khas bagi kategori ekspatriat
- Menerima permohonan I-Kad bagi kategori ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan permohonan Kebenaran Belajar bagi ekspatriat dan tangungan berumur 18 tahun ke bawah
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan Kebenaran Bekerja di Lokasi Kedua (2) kepada ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan Kebenaran Membuat Kerja-kerja Kebajikan (pasangan) bagi tanggungan ekspatriat
- Menerima, memproses dan mempertimbang kelulusan pinda tempoh sah laku pas yang dikeluarkan di bahagian
- Menerima dan membuat pengesahan pas rujukan daripada agensi seperti PDRM dan lain-lain agensi berkaitan
UNIT PENTADBIRAN DAN KEWANGAN
Pengurusan Hal-Ehwal Pentadbiran
- Menyelia Urusan Surat Menyurat
- Mengawal Sistem Fail
- Kad Perakam Waktu
- Menyelaras Keselamatan Pejabat
- Bertanggungjawab Terhadap Aset/Kenderaan Bahagian
- Mengurus Hal Ehwal Kebajikan Kakitangan
- Merekod, memeriksa dan mengawal serta mengawasi pergerakan pengeluaran pelekat
- Menyelaras statistik bagi aktiviti-aktiviti Bahagian
- Menyelaras Prosedur Kualiti Kerja dan Operasi bahagian serta teguran-teguran audit
Pengurusan Hal-Ehwal Kewangan
- Menyediakan penyata penyesuaian hasil dan penyata pemungut Bahagian
- Merancang, Menyedia Serta Memantau Anggaran Belanjawan Tahunan Bahagian
- Merancang dan Menyelaras Penyediaan Cadangan Anggaran Perbelanjaan Mengurus Bahagian
- Memantau Penyediaan Permohonan Tambahan Peruntukan Bahagian
- Memohon Pesanan Tempatan (L.O)/Bil-bil Tanpa (L.O) Bayaran Balik
- Memohon Pengeluaran Waran Perjalanan
Bahagian Visa, Pas & Permit
Bahagian Visa, Pas dan Permit merupakan satu bahagian di Ibu Pejabat, Putrajaya yang bertanggungjawab untuk melaksana dan menyelaras dasar-dasar berkaitan visa,pas dan permit di seluruh Malaysia dan di pejabat perwakilan. Bahagian ini yang juga dikenali dengan nama ‘Bahagian G’ terdiri daripada lapan (8) unit utama bagi memastikan fungsi bahagian berjalan dengan lancar. Unit-unit ini adalah Unit Pas Lawatan Sosial, Unit Pas Lawatan Ikhtisas, Unit Pas Pelajar, Unit Malaysia My Second Home, Unit Permit Masuk, Unit Pas Residen, Unit APEC dan Unit Naziran.
UNIT PAS LAWATAN SOSIAL
Menerima dan memproses permohonan Pas Lawatan (Sosial) Jangka Pendek dan permohonan baru/lanjutan Pas Lawatan (Sosial) Jangka Panjang kepada pelawat-pelawat asing yang masuk ke Malaysia mengikut tujuan-tujuan yang dibenarkan.
UNIT PAS LAWATAN IKHTISAS
Menerima dan memproses permohonan baru dan lanjutan Pas Lawatan (Ikhtisas) untuk warganegara asing yang ingin bertugas menjalankan kerja-kerja khusus seperti guru/pelajar agama Islam, mubaligh lain-lain agama dan penggiat seni (artis) untuk jangka masa yang singkat di Malaysia
UNIT PAS PELAJAR
Menerima dan memproses permohonan baru dan lanjutan pas pelajar untuk pelajar warganegara asing yang ingin belajar atau melanjutkan pengajian di Malaysia.
UNIT MALAYSIA MY SECOND HOME
Menerima dan memproses permohonan Malaysia My Second Home (MM2H) yang mana program ini membenarkan warganegara asing untuk tinggal dan menetap di negara ini mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.
UNIT PERMIT MASUK
Menguruskan permohonan Permit Masuk untuk warganegara asing yang layak untuk masuk dan menetap di negara ini sebagai Penduduk Tetap.
UNIT PAS RESIDEN
Menguruskan permohonan Pas Residen untuk orang-orang yang layak memohon mengikut Kategori 3 (Pemohon yang mempunyai ikatan kekeluargaan dengan warganegara Malaysia) , Kategori 4 (Pemohon yang mempunyai ikatan kekeluargaan dengan pemastautin tetap Malaysia) dan Kategori 5 (bekas warganegara Malaysia)
UNIT APEC
Menguruskan Kad Perjalanan Perniagaan APEC yang merupakan satu insiatif Pertubuhan Ekonomi Asia Pasifik (APEC) dalam usaha untuk membantu ahli-ahli perniagaan yang sering berurusan dengan negara-negara APEC.
UNIT NAZIRAN
Membuat lawatan naziran berhubung kesangsian dan keraguan terhadap permohonan atau pemberian kemudahan Visa, Pas dan Permit.
Bahagian Integriti
Bahagian Integriti Jabatan Imigresen Malaysia merupakan salah satu agensi di bawah Kementerian Dalam Negeri. Ia menyediakan perkhidmatan melalui fungsi unit seperti berikut:-
UNIT PENTADBIRAN DAN KEWANGAN
- Menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan Pentadbiran Bahagian untuk memastikan kelancaran perjalanan pejabat.
- Menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan kewangan di Bahagian untuk memastikan program yang dirancang dapat dilaksanakan.
- Mengurus penggunaan dan penyelenggaraan kenderaan jabatan di Bahagian.
- Menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan sumber manusia dan pengisian perjawatan Bahagian
UNIT TADBIR URUS
- Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan bagi pemantapan keutuhan sistem pengurusan dan penambahbaikan kelemahan pentadbiran Jabatan Imigresen Malaysia.
- Meneliti amalan, sistem dan tatacara kerja Jabatan yang membuka kepada ruang dan peluang jenayah rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan serta kelemahan
pentadbiran. - Mencadangkan penambahbaikan ke atas amalan, sistem dan tatacara kerja jabatan agar dapat mengurangkan kerenah birokrasi, dan meningkatkan ketelusan.
PENGUKUHAN INTEGRITI
- Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti dalam organisasi melalui penerapan, penghayatan, pengukuhan etika kerja dan nilai-nilai murni serta
pembudayaan integriti. - Meningkat dan memantapkan kefahaman, kesedaran (awareness) serta komitmen warga Jabatan melalui penerapan nilai-nilai murni dan integriti.
UNIT PEMATUHAN
- Memastikan warga Jabatan mematuhi undang-undang, peraturan dan arahan yang berkuatkuasa melalui naziran, pemeriksaan mengejut dan pemeriksaan lanjutan.
UNIT TATATERTIB
- Urusetia prosiding Lembaga Tatatertib.
- Meningkatkan kefahaman pegawai pelapor dalam menguruskan pelanggaran tatakelakuan melalui penganjuran Bengkel Pengurusan Tatatertib.
UNIT PENGESAHAN DAN PENGESANAN
- Mengesan dan mengesahkan aduan/maklumat salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi dan memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil.
- Melaporkan salah laku jenayah kepada agensi penguatkuasa yang bertanggungjawab.
- Mengendalikan penyiasatan yang cepat, tepat berkualiti dan berintegriti dalam memastikan warga Jabatan yang melanggar tatakelakuan dibawa ke prosiding tatatertib.
- Menjalankan risikan / profiling ke atas pegawai / orang yang diadu terlibat dengan pelanggaran tatakelakuan.
UNIT PENGURUSAN ADUAN
- Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan/ maklumat mengenai salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan etika organisasi
- Mewujudkan pengurusan aduan dan rekod yang sistematik, cekap responsif dan berkesan
- Melindungi identiti pemberi maklumat serta memelihara kerahsiaan maklumat selaras Akta Perlindungan Pemberi Maklumat (AKTA 711) 2010
Bahagian Keselamatan & Pasport
- Menerima permohonan maklumat rekod pergerakan individu dari agensi-agensi kerajaan,individu tempatan/asing melalui kaunter (walk-in), faks dan surat menyurat (pos). Membuat semakan permohonan pergerakan individu yang diterima melalui Sistem Komputer Jabatan.
- Memberikan maklumbalas (pengesahan) pergerakan individu yang telah siap disemak.
- Merekod dan memfail permohonan rekod pergerakan individu yang diterima beserta surat maklumbalas yang dikeluarkan.
Menerima permohonan serta membuat statistik bagi pengesahan pas untuk tujuan perkahwinan warganegara asing di Malaysia. - . Menyediakan statistik :
- Pergerakan keluar/masuk pelawat asing melalui laut,udara dan darat
- Pergerakan keluar/masuk warganegara melalui laut,udara dan darat
- Senarai Pelawat Asing NTL
- Senarai Pelawat Asing dikeluarkan VOA
- Pengesahan Biometrik Cap Jari (PDRM)
- MKSP
- MBIKE
- Memastikan keberkesan Sistem Kawalan untuk keupayaan merekod pergerakan keluar/masuk warganegara Malaysia, penduduk tetap dan warganegara asing 100{7821b40210739964427285bb14e58033e39493070e68600647c1d520e804b156}
- Mengawal selia aktiviti-aktiviti Pemeriksaan keluar/masuk di pintu-pintu masuk yang diwartakan dapat dilaksanakan dengan baik dan ianya mengikut dasar dan perundangan sedia ada Jabatan Imigresen Malaysia.
- Memastikan penguatkuasaan Akta Imigresen 1959/63, Peraturan-peraturan Imigresen 1963, Akta Pasport 1966, Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007 (pindaan 2010) dilaksanakan di pintu-pintu masuk yang diwartakan
- Mengedarkan arahan dan keputusan Kerajaan dan Jabatan melalui Pekeliling atau Arahan Pentadbiran yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti pintu-pintu masuk dari masa ke semasa.
- Menjalinkan kerjasama antara agensi penguatkuasaan lain yang mempunyai hubungan dengan aspek Kawalan Imigresen. Agensi-agensi seperti :
- Kementerian Dalam Negeri
- Berkaitan dengan dasar-dasar kerajaan mengenai Kawalan seperti :
- Jawatankuasa tetap bagi Projek Keretapi Laju Malaysia – Singapura (HSR/RTS)
- US Visa Waiver Program
- Program Penempatan Sementara Imigran Syria
- Pelaksanaan Sistem Kawalan Imigresen Nasional
- (SKIN)
- Pelaksanaan Advance Passenger Screening System (APSS)
- Penyelaras Joint Standard Operating Procedure (JSOP) BruneiMalaysia Frequent Travelers Program
- Jawatankuasa Teknikal (Sistem Komputer) JIM/KDN
- Jawatankuasa Non-Teknikal Isu-isu Pintu Masuk - JIM/KDN
- Polis Di Raja Malaysia
- Kerjasama dengan cawangan-cawangan PDRM seperti :
- Cawangan Khas
- Counter Terrorism
- Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS)
- National Central Bureau (NCB)
- Kerjasama dengan cawangan-cawangan PDRM seperti :
- Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
- Jabatan Kastam DiRaja
- Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia
- INTERPOL
- Kerjasama bagi hal-hal berkaitan Border Control Management yang mana beberapa siri kerjasama telah dilaksanakan seperti :
- Operation Sunbird I, II dan III
- Operation Maharlika (sedang berlangsung)
- Kursus dan Seminar berkaitan Border Control Management yang melibatkan negara-negara ASEAN.
- Lain-lain agensi penguatkuasaan yang berkaitan.
- Kerjasama bagi hal-hal berkaitan Border Control Management yang mana beberapa siri kerjasama telah dilaksanakan seperti :
- Berkaitan dengan dasar-dasar kerajaan mengenai Kawalan seperti :
- Kementerian Dalam Negeri
- Menghadiri mesyuarat atas jemputan dari lain-lain agensi bagi pihak Jabatan Imigresen.
- Menjadi sumber rujukan pegawai-pegawai yang bertugas di pintu-pintu masuk terutamanya kes-kes yang memerlukan maklumat lanjut dari segi dasar dan perundangan.
- Sebagai Urusetia kepada Mesyuarat Penyelarasan Pintu-Pintu Masuk seluruh negara yang mana Ketua Pengarah Imigresen sebagai Pengerusi Mesyuarat tersebut.
- Merupakan ahli dalam badan kerjasama antara negeri yang bersempadan dengan Malaysia
- Border Management Working Group
- Disaster Management Group Malaysia & Thailand
- Thailand- Malaysia Joint Combine Exercise Committee
Bahagian Pekerja Asing
Bertanggungjawab mengeluarkan :
- Visa Dengan Rujukan (VDR), Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS), Memo Periksa Keluar (COM)
- Membuat siasatan dan rujukan
- Mengendalikan tuntutan balik bayaran levi dan wang cagaran
- Menyita wang cagaran / personal bond / bank guarantee / insurance guarantee bagi pekerja asing yang lari
- Membuat naziran bagi memastikan syarat penggajian pekerja
Bahagian Dasar & Perancangan Strategik
- Bertindak sebagai focal person dan ahli dalam lembaga ICAO PKD, New Technology Working Group (NTWG), Director General of Immigration Departments and The Heads of Consular Affairs Division Of the Ministries of Foreign Affairs (DGICM) bagi membincangkan isu keimigresenan dan keselamatan
- Menggubal strategi dan bertindak dalam penyediaan Pelan Strategik, Pelan Transformasi, Pelan Kesinambungan Perkhidmatan (PKP) serta memantau pencapaian Indeks Petunjuk
Prestasi Menteri Dalam Negeri dan Ketua Pengarah serta program-program NBOS - Merancang dan mempergiatkan program-program peningkatan imej Jabatan untuk memperkasa sistem penyampaian perkhidmatan Jabatan melalui keberkesanan promosi dan penyampaian maklumat mengenai dasar, strategi komunikasi media masa berkesan dan pengendalian aduan perkhidmatan yang sistematik
- Memastikan hala tuju Jabatan selaras dengan pernyataan visi dan misi melalui sesi engagement bersama rakan strategik dan kolaborasi bertunjangkan konsep NBOS
- Memantau isu-isu semasa Jabatan dan mengesyorkan pendirian dan pendekatan isu yang berkaitan melalui penyediaan ulasan, maklumbalas, nota dan memorandum bagi Jemaah Menteri, Mesyuarat Pasca Kabinet, Mesyuarat Pengurusan Tertinggi dan Mesyuarat Top 10
- Melaksanakan kajian impak mengenai pelaksanaan projek pembangunan melalui penilaian outcome secara tahunan
- Merancang dan menyelaras program-program Jabatan berdasarkan objektif strategik melalui saluran dan rakan strategik untuk memastikan stakeholders mendapat maklumat tepat berkaitan fungsi dan perkhidmatan Jabatan
Bahagian Penasihat Undang-Undang
Bahagian Penasihat Undang-undang (PUU) melaksanakan empat (4) fungsi utama iaitu :
KHIDMAT NASIHAT DAN KAWAL SELIA
- Memberi nasihat mengenai perkara yang baginya Kerajaan berhasrat untuk meminda undang-undang baru bagi mencerminkan keputusan dasar yang dibuat oleh Kerajaan dan
mengemukakan draf undang-undang kepada Penggubal Undang-undang Parlimen untuk mendapatkan kelulusan - Menggubal, menyemak dan meminda undang-undang (Akta, Peraturan-peraturan dan Perintah) dibawah bidang kuasa Jabatan Imigresen Malaysia untuk mendapatkan kelulusan Jabatan Peguam Negara atau menteri sebelum diwartakan Menyedia/menyemak/meneliti/menyiapkan draf perjanjian/persafahaman (MOU), kerjasama dan kontrak diantara Jabatan Imigresen dengan pihak-pihak berkepentingan
- Menyediakan jawapan kepada aduan umum berkaitan aspek perundangan bagi pihak Jabatan Imigresen
- Membuat penyelidikan atau kajian mengenai perkara isu undang-undang apabila dikehendaki oleh Kerajaan dan mencari penyelesaian bagi masalah-masalah perundangan yang dibangkitkan
- Menyemak kes-kes tatatertib di peringkat Jabatan
MAHKAMAH DAN PENDAKWAAN
- Memutuskan jenis kesalahan kes dakwa, termasuklah mempertimbangkan sebarang rayuan terhadap kes-kes tangkapan yang menyalahi Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966, ATIPSOM 2007 dan Peraturan-Peraturan Imigresen 1963
- Menyemak dan menentukan jumlah kompaun pihak yang melakukan kesalahan dibawahnya bagi jenis kesalahan yang boleh dikompaun. Kes kertas siasatan dan kes serah diri di kaunter Imigresen
- Melaksanakan auditan atau naziran terhadap pengurusan kes-kes pendakwaan, kompaun, penyimpanan dan pengurusan barang kes/ekshibit dan fail/kertas siasatan (IP) kes di seluruh Negara
iv. Mengendalikan kes-kes bicara yang kompleks khususnya yang melibatkan tangkapan keatas majikan, kes-kes projek serta kes-kes dibawah Akta Anti Pemerdagangan dan Penyeludupan Orang 2007 - Menyediakan laporan statistik kes-kes Pendakwaan dan kertas siasatan yang diputuskan oleh Timbalan Pendakwa Raya Jabatan Imigresen Malaysia
PENYELIDIKAN DAN GUBALAN
- Menyediakan Perintah Perlantikan Ketua Pengarah Imigresen, Timbalan Ketua Pengarah dan Pegawai Kanan Imigresen, Pewartaan Pintu Masuk Udara, Darat, Laut dan Depoh
Imigresen - Menyediakan dokumen pelantikan pegawai awam untuk pengkelasan surat-surat rasmi dibawah Akta Rahsia Rasmi 1982 (Akta 88)
- Membuat penyelidikan dan menyediakan pandangan awal pelbagai isu termasuk isu-isu antarabangsa
- Menyemak SOP dan Pekeliling-pekeliling Jabatan
- Menyemak MoU Antarabangsa sebelum dihantar ke Bahagian Antarabangsa, Jabatan Peguam Negara
- Menguruskan permohonan Mutual Legal Assistance & Extradition
KES SIVIL JABATAN
- Menyemak dan menyediakan ulasan awal berkaitan surat tuntutan atau saman yang diterima seperti kes-kes kemalangan yang melibatkan kenderaan Jabatan
- Menyediakan fakta kes, dokumen, saksi dan lain-lain bagi membantu persediaan kes-kes sivil
Bahagian Pengurusan Depoh & Tahanan
- Bertanggungjawab ke atas pengurusan tahanan dengan selamat dan terkawal memenuhi standard antarabangsa dan mematuhi hak asasi manusia selaras dengan peruntukan undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa
- Menguruskan perpindahan banduan asing yang telah tamat menjalani hukuman dari penjara ke depot tahanan bagi tujuan pengusiran
- Menguruskan pengusiran warga negara asing serahan lain-lain agensi ke negara asal
- Kolaborasi bersama lain-lain Agensi Penguatkuasaan, Pihak Kedutaan Asing, Agensi Bukan Kerajaan (NGO) dan agensi-agensi antarabangsa menguruskan pengusiran dan penempatan semula ke negara ketiga
- Menyediakan dan menyelaras pelan kontigensi krisis bagi menangani dan mengawal sebarang ancaman dan krisis yang berlaku di depot tahanan Imigresen Malaysia
Bahagian Perisikan, Operasi Khas & Analisa
- Merancang dan melaksanakan tindakan-tindakan dari segi memperoleh, mengumpul, memproses, menganalisa dan menyebarkan bahan-bahan Perisikan, Perisikan Strategik, Perisikan Semasa, Perisikan Risik Balas, Perisikan Taktikal dan Perisikan Teknikal
- Membangun dan meningkatkan usaha-usaha untuk memperolehi Perisikan Semasa,
- Perisikan Strategik dan Perisikan Risik Balas bagi kegunaan Jabatan Imigresen Malaysia
- Menyalurkan maklumat perisikan terhadap ancaman yang di kenalpasti kepada pihak atasan untuk tindakan sewajarnya
- Memberi khidmat nasihat kepada Ketua Pengarah Imigresen dan Pengurusan Tertinggi mengenai aspek-aspek perisikan khususnya Perisikan Strategik, Perisikan Semasa, Perisikan Risik Balas dan maklumat perisikan
- Mewujudkan jaringan perkongsian maklumat di antara agensi-agensi perisikan dan keselamatan yang lain di peringkat domestik dan antarabangsa
- Bertanggungjawab dalam membuat kajian dan analisis mengenai Migrasi, Pemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran, Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) serta aktiviti Penyeludupan dan Pembolosan
- Mengeluarkan arahan dan laporan berkaitan dengan perisikan bersesuaian dan selaras dengan keperluan Jabatan Imigresen Malaysia
- Mengambil dan melatih pegawai-pegawai bagi mewujudkan kemahiran dalam bidang perisikan
Bahagian Operasi, Siasatan & Pendakwaan
UNIT PENGURUSAN
- Menjalankan tugas- tugas Pentadbiran dan Perkhidmatan Kakitangan Bahagian
- Menguruskan kutipan hasil, penyediaan bajet dan perbelanjaan Bahagian
- Menguruskan perolehan, penyelenggaraan dan pelupusan peralatan penguatkuasa dan aset-aset lain
- Mengurus ID pengguna Sistem MyIMMs Bahagian
UNIT ADUAN
- Menerima semua aduan daripada pelbagai sumber dan memastikan tindakan diambil dalam tempoh masa yang ditetapkan di dalam Objektif Kualiti Jabatan
- Menjadi urus setia kepada Jawatankuasa Penilaian Aduan
- Mendaftar aduan ke dalam Sistem MyIMMs mana-mana aduan yang mempunyai asas sebagaimana yang diputuskan oleh Jawatankuasa Penilaian Aduan
- Menyediakan maklum balas kepada pengadu hasil tindakan yang telah diambil
- Menyediakan laporan bulanan status tindakan ke atas aduan selaras dengan ketetapan dalam dokumen ISO MS 9001 : 2008
UNIT RISIKAN OPERASI
- Menjalankan risikan dan siasatan awal ke atas aduan dan maklumat yang diterima
- Menyediakan laporan risikan untuk tujuan tindakan operasi penguatkuasaan dijalankan
- Menyediakan anggota sebagai pemandu arah (pointer) semasa operasi penguatkuasaan
UNIT OPERASI
- Menguatkuasakan Akta Imigresen 1959/63, Akta 1966 dan Peraturan- peraturan Imigresen 1963 selaras dengan Arahan Tetap Ketua Pengarah Imigresen
- Menetapkan KPI operasi penguatkuasaan. Menyedia dan mengemas kini SOP operasi penguatkuasaan
- Menyedia perancangan operasi. Mengurus Unit Penguatkuasaan Bergerak (Mobile Enforcement Unit)
- Mengadakan kerjasama strategik dengan agensi- agensi penguatkuasa dalam dan luar negara berkaitan jenayah rentas sempadan (NBOS)
UNIT SIASATAN
- i. Menetapkan KPI siasatan
- Menyedia dan mengemaskini SOP siasatan
- Menjalankan siasatan mengikut kuasa yang diberi di bawah Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966, Peraturan-peraturan Imigresen 1963, Akta Keterangan 1950, Kanun Acara Jenayah dan selaras dengan Arahan Tetap Ketua Pengarah Imigresen
- Menyediakan jurnal siasatan untuk rujukan
UNIT PENDAKWAAN
- Menjalankan tugas-tugas pendakwaan bagi kes-kes Ibu Pejabat Putrajaya
- Menyediakan pelan latihan untuk pegawai pendakwa
- Urus setia kepada Mesyuarat Ketua Unit Pendakwaan seluruh negara
- Memantau perjalanan Mahkamah PATI di Depot Tahanan Imigresen
UNIT KHIDMAT KAUNTER
- Menerima bayaran kompaun dan Pas Khas
- Mengeluarkan Pas Khas dan Memo Periksa Keluar bagi kes-kes rujukan Kedutaan Asing
- Selaras Pas Khas bagi kes-kes kehilangan Pasport warganegara asing
- Selaras Pas Khas bagi kes anak warganegara asing yang lahir di Malaysia
- Menyelaras dan memantau perlaksanaan Program Rehiring dan Program PATI Serah Diri untuk pulang ke negara asal
UNIT AMRA
- Mengurus hal ehwal senjata api Jabatan Imigresen Malaysia
- Mengurus pembelian dan pengagihan stok peluru untuk kegunaan Pejabat Imigresen Negeri
- Menjalankan pengauditan senjata api dan peluru serta Bilik Kebal di semua Pejabat Imigresen Negeri dan Depot
- Mengurus dan menyelenggarakan Bilik Kebal, senjata api dan peluru di Ibu Pejabat
- Mengurus permohonan/membaharui lesen senjata api (carry & use)
- Menyelaras sesi latihan bersama dengan lain-lain agensi penguatkuasa
UNIT ISO & JKRIM
- Menyelaras pelaksanaan dan pematuhan Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008 mengikut piawaian yang telah ditetapkan.
- Sebagai Urus Setia yang membantu Pengurus Kualiti Bahagian Operasi (PQB) dalam tindakan pembetulan dan pencegahan serta penambahbaikan bagi memastikan keberkesanan sistem
- Menyediakan dan melaporkan pencapaian Objektif Kualiti Bahagian, maklum balas dan laporan KPI Bahagian
- Menjalankan kajian dan penambahbaikan SOP serta ATKP yang melibatkan Bahagian
- Menyelaras kes-kes rayuan untuk dibawa ke Jawatankuasa Rayuan Imigresen (JKRIM)
Bahagian Pencegahan ATIPSOM & AMLA
UNIT OPS ATIPSOM
- Membanteras aktiviti dan sindiket yang menyalahi Akta Anti pemerdagangan orang dan penyeludupan migran (ATIPSOM)
- Mengadakan kerjasama strategik dengan lain-lain agensi Penguatkuasa dalam dan luar negara bagi menangani isu pemerdagangan orang dan penyeludupan migran serta jenayah rentas sempadan
- Menerima fail aduan maklumat dari Unit Aduan untuk tindakan operasi
- Menjalankan risikan, operasi dan siasatan kes-kes ATIP
- Mendapatkan arahan operasi dan mengenalpasti lokasi dan sasaran operasi
- Menyediakan Memo Perintah Gerakan Operasi
- Menyediakan senarai anggota, peralatan dan kenderaan bagi kegunaan operasi
- Melaksanakan operasi sama ada secara kepungan/ serbuan/ geledah, pemeriksaan dokumentasi dan pengecaman ke atas mangsa dan pemangsa dan menyelamatkan
- Menangkap OKT dan membuat iringkawal ke Pejabat/ Balai Polis dan membuat laporan polis
- Mengambil cap jari OKT dan mendaftar maklumat OKT ke dalam MYIMMS
- Membuat Laporan Awal Operasi (FIR) dan melaporkan kepada Unit Siasatan
- Membuat Iringkawal OKT ke Depot Tahanan Imigresen/ Balai Polis
- Menjalankan aktiviti risikan atas aduan/maklumat dan menyediakan laporan awal bagi tujuan operasi
UNIT SIASATAN ATIPSOM
- Memantau status kes ATIP di Ibu Pejabat dan negeri serta status Perintah Perlindungan (IPO dan PO)
- Mengesan, memantau, membasmi dari segala ancaman dalam konteks imigresen
- Melindungi dan menyelaras bantuan kepada orang-orang yang diperdagangkan
- Mengenalpasti pelaku yang terlibat dalam Antipemerdagangan orang dan Antipenyeludupan Migran 2007
- Bekerjasama dengan Agensi yang terlibat dalam menguatkuasakan Akta AntiPemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007
- Mengumpul statistik dan laporan tangkapan kes ATIP di negeri-negeri/Ibu Pejabat dan menyalurkan kepada MAPO, Jabatan Peguam Negara dan PDRM
- Siasatan ke atas pemangsa dan mangsa
UNIT PENGHANTARAN PULANG MANGSA
- Memantau status kes ATIP di Ibu Pejabat dan negeri bagi tujuan menguruskan penghantaran pulang mangsa
- Menyelaras dan bekerjasama dengan Rumah Perlindungan (RP) di bawah seliaan KWKK untuk persiapan penghantaran pulang
- Berurusan dengan pihak kedutaan serta KDN bagi menguruskan dokumen perjalanan dan pembiayaian kos perjalanan bagi penghantaran pulang mangsa
UNIT PENGURUSAN & PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- Mengadakan jalinan hubungan dan kerjasama dengan institusi perbankan, bank negara dan lain-lain agensi yang boleh membantu siasatan dan tindakan dibawah ATIPSOM dan AMLA
- Memastikan pengurusan rekod-rekod siasatan dan barang kes disimpan selamat dan dapat di akses dengan cepat
- Menguruskan semua hal ehwal pentadbiran Unit AMLA
- Menyediakan SOP, Pekeliling, Fail Meja, Rekod & Fail berkaitan pegawai dan Unit AMLA
- Urusetia dan platform komunikasi antara pegawai penyiasat di negeri-negeri
- Menyediakan kursus dan latihan untuk pegawai penyiasat
- Menganjurkan dialog dan pendedahan mengenai penguatkuasaan AMLA untuk pegawai, majikan, NGO, dan masyarakat
- Menyediakan kertas kerja, bajet dan sebagainya untuk perjalanan berkesan Unit
AMLA - Menghadiri mesyuarat, konvensyen, dialog, forum dan sebagainya berkaitan AMLA PERHUBUNGAN ANTARABANGSA
- Mengadakan kerjasama dengan Bank Negara Malaysia mengenai pelaksanaan AMLA
- Mengadakan kerjasama dengan Agensi Penguatkuasa dan Jabatan lain dalam aspek penguatkuasaan dan pembekuan aset
- Mengadakan kerjasama dengan Institusi Kewangan dalam aspek mendapat maklumat
kewangan dan pembekuan akaun bank. - Mengadakan kerjasama dengan agensi penyiasat antarabangsa melalui platform yang
disediakan khususnya melalui Bank Negara Malaysia - Menghadiri program-program anjuran agensi penguatkuasa antarabangsa
UNIT SIASATAN AMLA
- Menjalankan siasatan ke atas kes-kes kesalahan berat di dalam jadual kedua Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada aktiviti haram 2001 (AMLATFPUAA) berkaitan kesalahan dibawah Akta Imigresen, Akta Pasport dan ATIPSOM
- Mengurus laporan tangkapan kes Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram 2001 (AMLA) di Ibu Pejabat dan negeri-negeri untuk disalurkan kepada pengurusan bahagian
- Mengurus pengurusan maklumat-maklumat berkaitan statistik dan laporan kes tangkapan AMLA
- Memantau status kes AMLA di Ibu Pejabat dan negeri-negeri
- Memberi ceramah dan pendedahan berkaitan Akta AMLA kepada pegawai-pegawai Imigresen dalam bentuk kursus dalaman dan luaran
- Menjalankan risikan dan siasatan kes-kes AMLA
- Mengenalpasti pelaku yang terlibat dalam AMLA untuk diambil tindakan perundangan
- Bekerjasama dengan agensi-agensi yang terlibat dalam menguatkuasakan Akta AMLA
Akademi Imigresen Malaysia
- Menerajui pembangunan modal insan Jabatan secara dinamik, progresif dan berterusan melalui pembelajaran sepanjang hayat.
- Membangun dan menjana profesionalisme dan integriti tenaga kerja Jabatan melalui pembelajaran yang komprehensif, sistematik dan berkualiti.
- Menggubal modul pembelajaran yang berkualiti dan dinamik yang dapat memenuhi keperluan pembangunan Jabatan.
- Menjalin rangkaian hubungan strategik melalui jalinan kerjasama dan engagement bersama Institut Latihan Awam lain dan badan latihan antarabangsa.
- Menjadi hub latihan bertaraf serantau dan antarabangsa dalam bidang imigresen bagi pegawai imigresen di negara ASEAN menjelang tahun 2017.
- Berfungsi sebagai One Stop Centre dan pusat rujukan Jabatan bagi dokumen perjalanan, malpass, data recovery extraction, bank data pesalah, forensik lapangan dan cap jari yang melibatkan keselamatan Negara.
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
- Memantapkan dan mengukuh hubungan strategik di peringkat antarabangsa seperti USA dan Australia serta organisasi antarabangsa yang berkaitan dengan kawalan udara seperti INTERPOL, International Organization for Migration (IOM), International Civil Aviation Organization (ICAO) dan International Air Transport Association (IATA).
- Mematuhi dan melaksanakan Dasar Rentas Sempadan dari segi kawalan pintu masuk utama negara bagi memastikan kawalan keselamatan dan kedaulatan negara terpelihara.
- Melaksanakan dasar pematuhan dokumen perjalanan yang mematuhi standard antarabangsa seperti International Civil Aviation Organization (ICAO) selaras dengan keperluan dan cabaran keselamatan semasa.
- Merancang dan mengurus segala hal ehwal Pengurusan seperti Bahagian Sumber Manusia, Kewangan, Pentadbiran, Komunikasi dan Khidmat Korporat, BTMR, Integriti, Aset & Setor di semua cawangan di JIM KLIA bagi memastikan penyampaian perkhidmatan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Kekuatan anggota dan pegawai berjumlah 1,464 orang.
- Pada tahun 2017, JIM KLIA akan melaksanakan sistem 1GFMAS serentak dengan sistem yang sedia ada. Dimana JIM KLIA telah beroperasi sebagai PTJ sendiri bermula pada tahun 2016.
- Sebagai Lead Agency bagi menyelaras segala hal ehwal pengurusan di KLIA.
- Bekerjasama dengan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDRM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), syarikat-syarikat penerbangan yang beroperasi di KLIA, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Jabatan Kesihatan Malaysia dalam memastikan pergerakan keluar masuk di kawalan pintu masuk udara berjalan dengan lancar.